ATT INTE SOVA BRA ÄR SOM GODNATT FÖR HJÄRNAN – HUR SOVER DU?

camilla hiller livsstil och wellness sömn Jun 16, 2020

 
 
Blev påmind nu om sömn som ett av de allra viktigaste hälsoinsatserna man kan göra för sig själv när jag såg Youtubeklippet Gary Vaynerchuck lagt upp på sin kanal med Arianna Huffington som nyligen kommit med sin nya bok The sleep revolution.
Jag vet en del om vad sömnsvårigheter gör med en människa. Med mina svåra näringsbrister och den skada jag fick 2013 så slets det också allt för mycket på binjurarna sig en ordentlig smäll och jag sov i princip ingenting under 6 månader och min hjärna tog stor stor skada. Att vara överviktsopererad ger grogrund för stressad biokemi och därmed dålig sömn. Inget fungerar utan sömn. Allt faller samman. Att jag under lång tid i mitt liv, innan gått på min egen myt att det är ok att kliva upp kl 0500 dra till Luleå från Umeå för att vara på första kundbesöket kl 0830 och ha det sista besöket kl 1800 och vara hemma vid 2200 igen, för att göra om det flera gånger i veckan var och är INSANE!!!
 
Jag ville lyckas, (utan utbildning var det svårt att få jobb och det påpekade också arbetsgivare att om de satsade på mig så är det någon form av risk) jag ville visa lojalitet och spara pengar på hotellrum till arbetsgivare/uppdragsgivare. Jag sparade inte på krutet och jag slet sönder min hjärna och min familj. Det får jag lära mig att leva med resten av mitt liv, förlåta mig själv och be mina barn om ursäkt för detta vansinneshjul jag satt mig själv i för att prestera för andra. Det är inte värt det!
 
Det fanns inga bonusar, inga fördelar för mig, en låg lön och bara ohälsa i det. Jag var rädd under många år att förlora jobbet och min status. Jag jobbade under mitt eget hot om att inte duga och att detta vansinne var roligare än kassan på ICA. Det var 2500 sökande till grönsaksdisken på stormarknaden så det fanns en allmän skräck att det var näst intill omöjligt att få ett jobb.
 
Ingen brydde sig då om hur jag mådde, inte ens jag själv för jag var så uppslukad av prestationen och rädslan att inte duga. Jag har aldrig haft akassa eller varit arbetslös, jag har löst mitt liv ändå. Att vara fackligt engagerad är inget alternativ som entreprenör. Jag fattar alla kostnader som en arbetsgivare har och allt är heller inte svart eller vitt. Det har entreprenörskapet lärt mig. Jag gjorde och valde fel väg då, det ser jag nu. Visst får jag skylla mig själv kan tyckas men det är många som lever i liknande situationer för att prestera idag. Om jag vore frisk idag skulle jag ALDRIG sätta mig själv i detta vansinne. Jag har betalat ett högt pris för att finnas i det kommersiella ekorrhjulet, kontrollerad av andras viljor och pengar. Det gjorde mig helt slut redan innan det gått åt skogen.
 
IMG_7673
 
Skulle vilja lära arbetsgivare/entreprenörer mer om hur man använder en kreativ högpresterande och engagerad personal på bästa sätt och hur viktigt det är att se, höra dem, ladda upp personalen och faktiskt intressera sig för deras hela hälsa. Lära ut hur dålig sömn påverkar en beroendepersonlighet, vad som kan bli konsekvenserna och vad men också hur man kan göra för att få bättre resultat med sin personal. Entreprenörskap och prestation är så klart ett måste men det finns bättre och sämre vägar att gå. Ju bättre man tar hand om och engagerar sig i sin personal, desto mer fantastiskt resultat får man. Det är människorna och det mänskliga som är produktiviteten och maskineriet. Det får man aldrig glömma.
 
Just nu är det en period då det är svårare än vanligt för mig att komma i säng i tid. Det finns en del processer som pågår i mig och ”stör” min sömn och mig en aning men jag vilar när jag behöver. Sover fantastiskt bra när jag sover.  Jag mediterar mycket och det blir en del insomningsmeditationer. Jag gör andningsövningar som förbättrar min sömn. Glad att det hjälper och att jag intresserat mig för min egen stillhet och återhämtning och förstår dess kraft, litet sent i livet men ändå.
 
Vad jag lärt mig av min resa är att sömn betyder allt. Hjärnan behöver sömn för hjärnan är sambandscentralen och hänger ihop med resten av oss så att inte sova blir som att inte serva motorn. Den skär till slut. En stor del av alla stresssjukdomar hänger också samman med prestation och därav också ofta dålig sömn.
 
Mina bästa sömntips:
* Ät ren näringsrik mat utan socker och gluten som inte startar en massa inflammatoriska processer i kroppen som stör din biokemi.
* Drick koffeinfritt kaffe efter lunch, finns bra snabbkaffe att ha med sig  i en liten burk överallt.
* Promenera varje dag
* Gör andningsövningen dra in 4 snabba och andas ut en långsam och länge. Upprepa minst 3 x4 per dag eller när du behöver sänka stressnivån.
* Sträck ut kroppen flera gånger per dag. Vissa kallar det kattyoga.
* Lägg dig och sov före kl 23, helst före 22.
* Stäng av internet/wifi 2 timmar innan sömngående ooch ha alltid wifi avstängt bär du inte använder det!
* Lyssna på insomningsmeditationertidigt på kvällen för att avrva ner. 
* När och om du har möjlighet ;-) Älska, fantastisk avslappning. Om inte annat med dig själv! ;-) 
 
Att sova för lite kan skapa irritation och dåligt humör/humörsvängningar, aggressivitet, koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, depression, utmattning och till slut total kollaps. Det inte många vet är att för litet sömn också ger viktuppgåmg för väldigt många.  Det är också mycket svårt att ta sig tillbaka när man väl kört hjärnan i den absoluta botten. Vi behöver behandla oss själva med respekt och kärlek när det gäller att prestera. Frågan jag skulle ställa mig idag är:  – vem tackar mig när jag är i botten och inte längre kan prestera ett endast dugg och hur skulle jag må av det? Är det värt priset? Är min yrkesmässiga prestation viktigare än min hälsa, min familj och den/de jag älskar?
Att inte sova bra är som GODNATT för hjärnans funktioner – Hur sover du och vad gör du för att sova bra?