Ny kost - skönare liv

kost lissla hallin personligt sockerfritt May 13, 2020

 Jag har ätit nyttigt i många år, det är till och med så att jag blivit kallad hälsonörd och renlevnadsmänniska vid några tillfällen. Jag tar dessa ord som en komplimang även om jag inte klassar mig själv som renlevnadsmänniska.

Min kost har de senaste åren varit näst intill helt vegetarisk av den enkla anledningen att jag inte tycker om kött och så har det varit ända sedan barnsben. När den avskyvärda industrin lyftes fram mer och mer var valet ännu enklare, Jag mådde illa av bara tanken på att bidra till djurens lidande.

Dock så mötte jag för ca ett halvår sedan Camilla Hiller som också åt nyttigt men med en stor skillnad – hon åt kött och animalier. Eftersom jag bor hos henne när jag åker upp till Höga Kusten äter jag den mat hon serverar, jag vill inte vara till besvär. Första gången resonerade jag som så att jag inte skulle dö av det eftersom hon i allra högsta grad är levande. Vi pratade mycket mat och hälsa under den veckan. Det visade sig att vi hade samma intressen.

Hon förklarade även att hon bara åt kött från gräsbetande djur, viltkött samt vildfångad fisk och då började en tanke växa i mig, vi har ju ätit kött sedan begynnelsen och då var det exakt den här typen av animalier vi åt eftersom det på den tiden inte fanns djur som fötts upp av människan. Jag minns att jag tänkte på indianerna, att de jagat djur genom alla tider för sin överlevnad och det tycker jag inte är ett dugg fel.

Det som fick mig att bestämma mig för att gå över till hennes typ av kost var ändå min egen kropp. Eftersom jag ätit ren mat i så många år känner jag tydligt av när min kropp talar om för mig vad den tycker om det jag stoppar in och efter en vecka hos min väninna var min kropp väldigt nöjd. Min kropp bjöd mig även på en överraskning när jag kom hem och ställde mig på vågen som visade minus 2,5 kg.

De stora skillnaderna i hennes och min kost är:

  • Då jag ätit vego har min kost bestått av mer stärkelserika livsmedel som till exempel bönor och linser.
  • Hon har ätit mer fett än mig (obs! endast bra fettkällor)
  • Procentuellt sett har jag ätit mer rotfrukter än grönsaker som växer ovan jord medan hon har ätit precis tvärtom. Rotfrukter innehåller mer stärkelse än ovanjordsgrönsaker så även här har mitt intag av stärkelserika livsmedel varit högre än hennes.

Dessutom visade Camilla att kött kan vara gott! Det har jag inte tyckt sedan jag vet inte när. Hon tillagar sitt kött på väldigt låg temperatur (ca 95 grader) i 8 - 12 timmar, ibland över natten. Eftersom jag är lite lat och inte tycker om att laga mat varje dag var det här en perfekt lösning för mig, att laga mat i sömnen! Även om jag väljer att laga mat på dagtid så sköter den sig själv i ugnen.

 Så i skrivande stund har jag både pulled beef och hel kyckling i ugnen som kommer att vara klar kring 17.00 – 19.00. Jag älskar bra logistik som förenklar vardagen och att laga flera maträtter samtidigt underlättar enormt. Bara att värma på i kastrull på spisen eller i ugnen den dagen det ska ätas. Hinner jag inte äta upp allt innan bäst före-datum närmar sig är det bara att slänga i frysen.

Vet ni förresten vad ökat intag av fett gjorde med mig? Det trollade bort mitt sötsug! Jag har varit så nöjd i kroppen på den här ”nya” kosten så jag har glömt bort att tänka på socker och sötsaker helt och hållet. Att min mage höll sig lugn från uppblåsthet och kramper var ytterligare en bonus, en väldigt skön bonus.

Så nu har jag rensat hemma i skåpen och tänker gå ”all in” för att testa hennes typ av kost, jag vill se hur min kropp reagerar på längre sikt. Vill du också prova kan jag varmt rekommendera vår kokbok Sockerfri fastfood där vi lagt fokus på att just förenkla din vardag med nyttig och god mat.

Mejl: [email protected]

Dreamcoast Facebooksida

Dreamcoast Facebookgrupp livsstil och wellness

Dreamcoast Facebookgrupp Konst & kultur 

Dreamcoast Instagram

Dreamcoast Youtube

Instagram: @lissla_hallin

Facebook: Lissla Hallin - lifestyle designer